SEO och innehållsmarknadsföring har med åren flätats samman allt mer. Idag är de så hoptvinnade att det i stort sett är omöjligt att lyckas med en webbplats utan att använda sig av en kombination av dem båda. De kompletterar varandra. SEO är avgörande för att locka kunder till webbplatsen, men det är inte tillräckligt för att kunna garantera innehållets relevans och kvalitet på egen hand. För det krävs innehållsmarknadsföring med ett webbplatsinnehåll som påverkar och tilltalar kunderna.

Vi människor minns upplevelser och känslor betydligt bättre än vad vi minns text som vi läst. Det är därför av stor betydelse att webbplatsen innehåller texter och berättelser som intresserar och fångar besökarnas blickar och intresse så att de vill stanna kavar på sidan. Som ansvarig för en webbplats har du ett enormt ansvar att inte bara hålla sidan uppdaterad utan även skapa ett marknadsföringsmässigt relevant innehåll samt en framgångsrik sökmotoroptimering. Det är inte alltid det lättaste att göra på egen hand. Därför väljer de allra flesta verksamheter att anlita företag inom webbdesign och seo-branschen, för att vara säkra på att få en webbplats som både lockar besökare och konverterar dem till kunder. Ett sådant företag är Vizibly AB som både utför sökmotoroptimering och innehållsmarknadsföring, allt för se till att din webbplats får fler besökare.

En väl genomförd innehållsmarknadsföring erbjuder webbplatsbesökarna innehåll som lockar till engagemang och intresse. Innehållet behöver förmedla information av värde för att kunderna ska finna mening med att läsa det. Det innebär bland annat att hålla ett unikt och aktuellt perspektiv som uppfyller besökarnas önskemål och behov.

SEO handlar i sin tur om att hjälpa sökmotorerna att avgöra huruvida innehållet är relevant för den aktuella sökningen eller inte. Så en lyckad sökmotoroptimering leder till ökade chanser för klick och webbplatsbesök från nya kunder medan en dåligt utförd SEO kan köra ner besöksantalet i botten.