Bara för att en hemsida har många besökare betyder det inte att den automatiskt även har en hög konverteringsgrad. Det kan snarare vara så att en hemsida med många besökare har en lägre konverteringsgrad än en hemsida med färre besökare. Det eftersom användarnas hemsidebesök endast har betydelse vid ökat intresse eller genomfört köp av produkt eller tjänst.

Så hur gör man då för att omvandla sina besökare till kunder? Svaret är enkelt: man använder sig av lokal sökmotoroptimering. Lokal sökmotoroptimering handlar om att specificera sin hemsidas sökmotoroptimering med en specifik ort, utöver en utvald sökfras. Det innebär att din hemsida kommer att hamna högre upp i sökresultatet på lokala sökningar, i de fall då användarna är närmare ett genomfört köp eftersom de använder sig av en mer specificerad sökfras. De användare som i det läget besöker din hemsida har en betydligt högre konverteringsgrad till kunder än de som besöker din sida vid sökning på en bred sökfras.

Lokal sökmotoroptimering är av betydelse om du har en webbshop men framförallt om du har en fysisk butik. Det eftersom användare oftast tar sig till den butik som ligger närmast och som det går snabbast för dem att ta sig till. Så istället för att endast sökmotoroptimera din hemsida utifrån ett enstaka sökord, inkludera även orten för din butiks verksamhet för att öka chanserna för fler hemsidesbesökare såväl som för ökad konverteringsgrad.