Omkring 50 procent av alla sökningar som görs världen över idag sker, enligt Google själva, via mobila enheter. Det blir därför allt viktigare med responsiva webbplatser. Webbplatser som fungerar lika bra på datorer som på smartphones och surfplattor. Det innebär att fokus vid sökmotoroptimering med fördel bör ligga på Google, snarare än på andra konkurrerande sökmotorer.

Google tar emot över 30 miljoner förfrågningar och sökningar i månaden från olika enheter på alla deras olika plattformar. Mobila sökningar ökar konstant och det är även där Google överträffar sina konkurrenter markant.

Enligt en undersökning som comScore PC gjort kring frågor ställda via sökmotorer ligger Google stadigt på över 63% med stort fokus på mobila enheter. Andra platsen tas av Microsoft på 21% med fokus på datorer. Övriga sökmotorer som inkluderades i undersökningen var Yahoo, Ask och AOL som fortsätter att tappa användare varje månad.

Det innebär att Google fortfarande är ohotad i toppen bland mobilanpassade sökmotorer. Enligt uppgifter från Statcounter står de idag för hela 95% av alla mobila sökningar.