Hur ser egentligen framtiden för sökmotoroptimering ut? Många ställer sig frågan och jag kan nästan lova att det inte finns några bra svar. Vad vi kan veta är dock att man i framtiden måste vara än mer flexibel i hur man tänker och det gäller att hänga med i svängarna när ny teknik kommeamazonechor stormandes på marknaden.

En av sakerna som kommer att bli mer och mer vanlig är att man får ett sökresultat uppläst för sig. Några av de produkter som finns på marknaden, eller är på väg, är Google Home och Amazon Echo med assistenten Alexa. Dessa är så kallade röststyrda assistenter som man kan ha i hemmet. Man samtalar med dessa genom att börja med ett givet kommando så som ex. ”OK, Google”. Assistenten triggas och du kan be henne att göra olika saker så som exempelvis ”sök efter närmaste McDonalds”. Assistenten letar då igenom sökresultaten i sin databas (Google ligger som grund för Google Home) och svarar dig exempelvis ”Närmaste McDonalds är McDonalds Centrum som ligger 600 meter ifrån där du befinner dig”. Som du förstår så kommer dessa assistenter bli mer och mer vanliga även i det vanliga söket så som när man vill ha tag på en frisör, restaurang, taxi eller något annat som man kan tänka sig att söka efter. Allt detta gör att det blir än mer viktigt att finnas med högt i de vanliga sökresultaten samt att hänga med i vad Google tycker är viktigt för att ranka din webbplats högt.

Frågan är hur utbrett detta kommer bli och hur kommer annonsmöjligheterna att se ut. Vi rekommenderar starkt att följa med i den raketsnabba utvecklingen.