Vi har tidigare skrivit om utvecklingen av Google Assistant och hur den inom en snar framtid kommer att vara tillgänglig som en gratis fristående applikation i App Store. Expansionen beräknas främst ske för iPhone och kommer därmed även som konkurrent till Apples Siri. När Apple 2010 köpte och integrerade Siri i iPhone blev det ett banbrytande tillägg. Idag förväntas Google Assistant konkurrera ut Siri med en betydligt mer utvecklas system.

Google Assistant kommer med stor sannolikhet att fortsätta expandera för att system av en olika märken ska kunna ta del av röststyrda funktioner. Röststyrda enheter växer ständigt i popularitet och kommer snart övergå från något som är ”ett uppskattat tillägg” till ”ett måste”. I framtiden spås därför Googles fortsatta expansion och förmåga att ta över applikationerna på iPhone påverka försäljningen av Apples produkter negativt.

Medan Google fokusera på att effektivisera sina system är det många som säger att Apple har sölat och väntat för länge med en ordentligt uppdatering av Siri. De uppdateringar som kommit har inte gjort några betydelsefulla förändringar i jämförelse med den produkt som Google nu förväntas släppa.

I och med det nya förändringarna med allt fler röststyrda system kommer vikten av en välplanerad webbplats att öka. Att placera sig högre i sökresultatet på Google är något som alltid varit av stor vikt, men som blir allt svårare att utföra då sökmotorjätten ständigt kommer med nya regler och begränsningar för såväl annonser som det organiska sökresultatet. Det är något som blir ännu viktigare i och med Googles lansering av sin nya Assistent till App Store. Därför ökar även vikten av att ta hjälp av ett utomstående företag för att få hjälp med webbplatsdesign och sökmotoroptimering, så som Vizibly AB. Det ger goda chanser för en fortsatt växande verksamhet som behåller önskad placering i Googles organiska sökresultat trots ständiga och omfattande förändringar.